Estos días de buen tiempo en los que la gente, agobiada de trabajar o de no encontrar trabajo necesita un reposo tanto físico como mental; combinando esta necesidad con la buena meteorología, los planes empiezan a surgir, y estando en las fechas en las que estamos, el monte tira más que la playa evidentemente. Dicho tirón temporal, implica que cimas emblemáticas de nuestros entornos se llenen de excursionistas, ya sean el Aizkorri, el Txindoki, el Anboto… de tal manera que más que gente que disfruta de la montaña y su naturaleza la ascensión se asemeja a una procesión de semana santa.
Es cierto que personalmente, no soy partidario de las aglomeraciones, y que en cuanto puedo me divido del camino o senda más común para disfrutar de dicha naturaleza con cierta soledad. Lo cual no implica que no quiera que estos excursionistas ocasionales disfruten de lo que también es suyo.
El problema, y sí, hay un problema, o mejor dicho, unos problemas, es que la gente está acostumbrada a llevar una vida muy cómoda en la ciudad con todo a mano, ya sean comercios, peluquerías, basuras… Y aquí continúa el problema, o se encuentra su foco, como se quiera ver. En las basuras.
Un ser humano genera entre uno y dos kilos de residuos al día. Y últimamente se lleva mucho esto del reciclaje, parece ser que se quiere dar una imagen puertas hacia fuera de la que no podemos enorgullecernos. Más de uno no tendréis mi misma opinión, y en cierto modo os doy la razón, pero me refiero a los residuos generados en plena naturaleza. Ahora que no hay más que destrozos en nuestros campos y montes, túneles por aquí y raíles por ahí, los pocos montes que nos quedan en estado de “parque natural protegido” no se cuidan. Y no hace falta ascender a un monte muy frecuentado en días clave para darse cuenta de ello.
El pasado sábado, día 13 de abril de 2013, mi padre decidió ir al Txindoki. Cogió a mis dos perros, raza Setter Inglés, de uno y dos años y se encaminó hacia la cima. Siendo perros de caza, y becaderos, están acostumbrados a andar largas distancias por delante del dueño, pero dadas las condiciones aglomerativas no los dejó ir a más de 30 metros. Al encarar la última rampa, y alcanzar la cima, notó la falta de uno de los perros. A lo que un excursionista vino con el otro agarrado por el collar. El más joven de los dos, el que faltaba, se había precipitado por el barranco de la cara sureste. Y hasta ahí, todo normal dentro de las tristes circunstancias. Pero yo, conociendo a mis perros desde que no alzaban ni diez centímetros desde el suelo, sabía que era imposible que cayese por sí sólo, por accidente. Un perro huele el peligro, y obviamente, es mucho más estable que un ser humano al tener cuatro patas. Mi padre no encontró el cadáver.
Al día siguiente volvimos a por él, y al llegar a la cima, en otro día tanto o más concurrido, entendí la razón de que se hubiese precipitado. Estos excursionistas que se hacen llamar montañeros, no hacían más que echar residuos orgánicos por el barranco con la escusa de que se trata de material orgánico. Y los lanzaban al barranco porque en la misma cima ya les daba vergüenza continuar con sus andanzas; se podía caminar de piel de naranja en piel de plátano. Con esto entendí que mi perro fue tras algún elemento orgánico que algún inepto arrojó, intencionadamente, y espero que no malintencionadamente.
Esta furia interna que acumulo ahora mismo me ha empujado a escribir esto, pero este enfado general no se resume a este fin de semana, sino a todos y cada uno de los días en los que estos ineptos excursionistas y domingueros hacen mal uso de nuestra naturaleza, y te intentan animar con dos palmaditas en el hombro tras decirte sin compasión que tu perro ha caído al vacío gritando. Acto seguido, se marchan a casa y continúan sus vidas “verdes”.
Mendizaleak/txangozaleak
“Badirudi astebururako eguraldi ona eman dutela”. Jendeak, agobiaturik eta lanez gainezka edota lana ezin aurkiturik, deskantsu fisiko eta mentalen beharra ikusten du; behar honek, eguraldi onarekin konbinaturik, planak sorrarazten ditu, eta aurkitzen garen datetan aurkiturik, mendiak hondartzak baino gehiago erakartzen du.
Eguraldi honek, eta data hauetan, geure inguruko tontor enblematikoenak jendez lepo betetzea dakar, izan Aizkorri, Txindoki, Anboto… hain modu harrigarrian non mendiaz eta naturaz gozatzen duten jendea baino aste santuko prozesio bat dirudien. Egia da, pertsonalki ez naizela halako aglomerazioen aldekoa, eta mendian nabilela, ahal bezain azkar ohiko bideetatik irteten naizen naturaz bakardade moduko batean goza ahal izateko. Dena den, honek ez du esan nahi noizbehinkako txangozale hauek beraiena denaz gozatzea nahi ez dudanik.
Arazoa aldiz, eta bai, badago arazorik, edo hobeto esanda, badaude, jendea bizitza erosoegi bat eramatera ohituta dagoela da, hirian dena eskura dutelarik, izan erosketa zentroak, ileapaindegiak, zaborrontziak… Eta arazoak hemen jarraitzen du, edo bere fokua bertan aurkitzen da, ikusi nahi den eran. Zaborrontzietan.
Gizaki batek egunean bataz-beste bat edota bi kilo zabor sortzen ditu. Eta azkenaldian moda modan dago birziklapenaren gai hau, badirudi atez kanpo irudi eta eredu garbi bat eman nahi dela, berez barnetik hala ez denean. Bat baino gehiago ez zarete nirekin bat etorriko, eta modu batean, arrazoi ematen dizuet, baina naturan sortzen diren hondakinetaz ari naiz zehazki. Orain, gure mendi eta zelaietan txikizioak besterik ez daudela, tunelak hemendik eta trenbideak handik, “babestutako parke natural” gisa geratzen zaizkigun eremuak ez dira zaintzen. Eta ez da beharrezkoa mendi enblematiko batera egun jendetsu batean igotzea arazo honetaz konturatzeko.
Aurreko larunbatean, 2013ko apirilak 13an, nire aitak Txindokira joateko erabakia hartu zuen. Nire bi txakurrak hartu zituen, Setter Ingeles arrazakoak, bat eta bi urtekoak, eta tontorrera abiatu zen. Ehiz-txakurrak izanik, zehazki oilagor txakurrak, jabearen aurretik distantzi luzeetan ibiltzera ohiturik daude, baina zebilen jendetzarekin ez zituen 30 metro baino gehiago hurruntzen utzi. Azken aldapan sartzean eta tontorrera heltzean, txakurretariko baten falta sumatu zuen. Honekin batera txangozale batek bestea lepokotik heldurik zekarkion aitari.
Gazteena, bietatik falta zena, hego-ekialdeko amildegitik behera erori zen. Eta horraino, dena normal, baldintza tristeen barne. Baina nik, nire txakurrak lurretik hamar zentimetro baino gehiago altxatzen ez zirenetik ezagutzen ditudala, banekien ezinezkoa zela bakarrik erori izana, istripuz. Txakur batek arriskua usaintzen du, eta noski, gizaki bat baino are egonkorragoa da lau hanka izatean. Nire aitak ez zuen gorpua topatu.
Hurrengo egunean bere bila itzuli ginen, eta tontorrera heltzean, aurrekoa baino jendetsuagoa zen egun batean, txakurra erori izanaren arrazoia ulertu nuen. Heuren buruari mendizale deitzen dieten txangozale hauek, amildegian behera hondakin organikoak bota eta bota ari ziren material organikoa zelaren aitzakiarekin. Eta amildegian behera jaurtitzen zituzten, ordurako zoruan uzteak lotsa ematen zielako; laranja azaletatik platano azaletara ibil zitekeen.
Honekin ulertu nuen nire txakurra txangozale ezgairen batek asmoz, eta espero ez asmo txarrez, jaurti zuen elementu organikoren baten atzetik joan zela.
Pilaturik dudan barne amorru honek hau idaztera bultzatu nau, baina haserre orokor hau ez da asteburu hontara mugatzen, txangozale ezgai eta igandezale hauek mendia eta naturaren erabilpen kaxkarra egiten duten edozein unetara baizik, non bizkarreko pare bat emanaz errukirik gabe animatzen saiatzen diren, zure txakurra amildegitik behera oihuka erori dela esan ondoren. Jarraian, etxera doaz heuren bizi “berdearekin” jarraitzera.